MESTLERE MESH ETMEK ,FETVALAR


MESTLERE MESH ETMEK

Bu bölümde 7 cevap vardır.

1- Mukimin bir gün bir gece ve yolcunun üç gün üç gece mesh etmesi caizdir.

2- Mesh süresi, giyilmesinden sonra ilk mesh ettiği andan itibaren başlar.

3- Mestlere mesh etmenin şartları: Mübah olarak giyilmiş olması, temiz olması, örtücü olması, kendi başına sabit durabilmesi[2], taharet üzere giyilmiş olması.

4- Mestlere mesh şekli: Elini suya sokar, ayağındaki mestin dış yüzünü mesh eder, altını ve topukları değil de ön yüzünü parmaklarıyla tek seferde mesh eder.

5- Şu dört şeyden biri mestlere meshi iptal eder:

— Mestlerin ayaktan çıkarılması

— Cünüplük gibi gusül gerektiren haller

— Mestte geniş bir delik açılması

— Mesh süresinin dolması[3]


6- Özürsüz olarak yazın çoraplara mesh etmenin hükmü: Genel olarak sahih hadisler, mestlere ve çoraplara, yaz ve kış mesh etmenin caiz olduğunu göstermektedir. Ancak çoraplara ve başka şeylere şer’an muteber şartlar ile mesh etmelidir. (Şeyh İbn Baz)

7- Şeffaf veya ince çoraplara mesh etmenin hükmü: Çoraba mesh etmede şart olan, çorabın sık dokunmuş ve örtücü olmasıdır. Şeffaf ise üzerine mesh etmek caiz olmaz. (Şeyh İbn Baz)


KAYNAKLAR
[2] Mütercimin notu: Mestlerin örtücü olması ve kendi başına sabit durabilmesi şeklinde bir şart naslarda gelmemiştir. Bu şartlar, "Allah'ın Kitabında olmayan her şart bâtıldır." Hadisi şerifi ile reddolunmuştur. Bunun gibi, Sevrî'den gelen sahih rivayete göre Süfyan es-Sevrî: “ayağına ilişik olduğu müddetçe onun üzerine mesh et” demiş ve devamla: "Muhacirlerin ve Ensâr'ın mestleri yırtık, yamalı, parça parça değil miydi?" demiştir. (Abdurrazzak(753) Beyhaki(1/283) İbn Hazm el-Muhalla(2/100)
[3] Mütercim’in notu: Gusül gerektiren bir durum olması ve mesh süresinin dolması dışında bu sayılanlar meshi iptal eden şeyler değildir. Bunun delillerini görmek isteyen Sahih İlmihal adlı kitabıma baksın.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder