13 Ocak 2011 Perşembe

KADIN VE NİFAS, Kadınlarla İlgili Fetvalar


KADIN VE NİFAS

Bu bölümde 24 cevap vardır:

1- Nifasın tarifi: Doğum sebebiyle, doğumla beraber, birkaç gün sonra ya da birkaç gün önce rahimden atılan kandır. (İbn Useymin)

Nifaslı (lohusa) için bazı durumlar söz konusudur:

2- Kırk günün tamamlanmasından önce kan kesilir ve bir daha gelmezse: Kan kesildiği zaman gusleder, orucunu tutar ve namazını kılar. (el-Lecnetud Daime)

3- Kırk günün tamamlanmasından önce kan kesilir ve kırk gün dolmadan önce tekrar gelirse: Eğer kan kesilirse gusleder, orucunu tutar ve namazını kılar. Şayet tekrar kan gelmeye başlarsa o nifastır. Oruç tutmadan ve namaz kılmadan oturur. (el-Lecnetud Daime)

4- Kırk günün tamamlanmasına kadar sürekli kan gelirse: Bütün bu süre boyunca oruç tutmaz ve namaz kılmaz. Kesildiği zaman temizlenir, orucunu tutar ve namazını kılar. (el-Lecnetud Daime)

5- Kırk günü geçerse: Bu iki şekilde olur:

Birincisi: Hayız döneminde tesadüf etmiştir. Hayız süresi boyunca oturur. (el-Lecnetud Daime)

İkincisi: Hayız dönemine tesadüf etmemişse kırk günden sonra gusleder, orucunu tutar ve namazını kılar. (el-Lecnetud Daime)

6- Doğumdan bir veya iki gün önce kan gelirse: Eğer bu eş boşalması ile beraber olmuşsa bu nifastır. Namazı ve orucu terk eder. (el-Lecnetud Daime)

7- Eğer eş boşalması beraberinde gelmemişse bu hastalık kanıdır. Namaza ve oruca engel değildir. (el-Lecnetud Daime)

8- Nifasın sona ermesi ile loğusanın gusletmesi gerekir. (İbn Fevzan)

9- Nifas kanının değişmesi: Akıntı devam edip açıkça temizlik görülmedikçe bu kan hükmüne tabidir. Açıkça görünceye kadar temizlik olmaz. (el-Lecnetud Daime)

10- Cerrahi ameliyat ile doğum yapan kadından gelen kan, nifas hükmündedir. Eğer kan görmezse orucu tutar ve namazı kılar. (el-Lecnetud Daime)

11- Loğusanın bedeni necis değildir, onun artığı haram olmaz. Ferc haricinde mübaşeret de haram değildir. (el-Lecnetud Daime)

Ceninin Düşmesinden Sonra Çıkan Kan:

12- Eğer bu ceninde elleri, ayakları ve diğer azaları belirip, insan yaratılışı ortaya çıkmışsa kan nifas kanıdır. Namaz kılmaz ve oruç tutmaz. (İbn Useymin)

13- Eğer ceninde insan yaratılışı ortaya çıkmamışsa nifas kanı değildir. Normal adet günleri haricinde her namaz için abdest alır, orucunu tutar. (İbn Useymin)

14- Ceninin yaratılışı ne zaman tamam olur?: genellikle doksan günde tamamlanır. (İbn Useymin)

15- Eğer kadın alaka (pıhtı) veya mudga (bir çiğnem et) halinde iken düşük yaparsa, insan yaratılışı ortaya çıkmamıştır, bu nifas değildir. Bu hastalık kanı sayılır. Kanama olsa da namazı kılar ve orucu tutar. Her namaz için abdest alır, pamuk gibi bir şey koyar. (el-Lecnetud Daime)

16- Loğusanın diğer kadınlar gibi zaruri bir ihtiyaç için evden çıkmasında bir sakınca yoktur. Eğer ihtiyaç yoksa bütün kadınlar için faziletli olanı evde durmaktır: Allah Teala buyurur ki: “Sükûnetle evlerinde otursunlar, ilk cahiliye açılıp saçılması gibi açılıp saçılmasınlar.” (Ahzab 33) (İbn Baz)

17- Lohusayı boşamak caiz midir?: Caiz değildir. Hayızlı olanı boşamak gibi bidat talak olur. (İbn Useymin)

18- Nifasın en az sınırı yoktur. Doğumdan on gün sonra temizlik görülürse, gusül gerekir ve onun için temiz hükümleri geçerli olur. (İbn Baz)

19- Vaktin girmesinden sonra doğumu gelen kadın, nifastan sonra bu namazı kaza eder mi?: Eğer bu namazı kaçırmışsa kaza etmesi gerekmez. Fakat vakit daralana kadar ertelemiş, doğum bundan sonra olmuşsa, nifastan temizlendikten sonra bunu kaza eder. (İbn Baz)

20- Loğusa kırk günden önce nifastan temizlenmişse ve sonra oruçlu iken tekrar kan gelmişse?: Kan geldiği günde temizlik görünceye veya kırk gün doluncaya kadar namazı ve orucu bırakır. Zira o nifastır. (İbn Baz)

21- Nifaslının Kur’ân okuması caiz midir? Âlimlerin sözlerinden sahih olanına göre onun Kur’ân okuması, kıraat ve dua sevabından, dini hükümleri öğrenmekten geri kalmaması için caizdir. (İbn Baz)

22- Lohusanın kırk gün boyunca gördüğü sarı akıntının hükmü nedir?: Kadının doğumdan sonra gördüğü gördüğü akıntı nifas kanı gibidir. Sıradan bir kan olması ile sarı veya bulanık akıntı olması arasında fark yoktur. Zira bu kırk gün tamamlanıncaya kadar normal adet vaktinde olmuştur. Bundan sonra ise sıradan kan kesilmezse bu nifas kanıdır. Aksi halde özür kanıdır. (İbn Cibrin)

23- Nifastan temizlendikten on gün sonra nokta şeklinde kan gören kadın, adet vaktinde değilse: Eğer hayız döneminde değilse namazı ve orucu bırakmaz. Zira bu hastalık kanıdır. Nokta şeklinde kan geldiği günlerde namaz kılmamışsa bunları kaza etmesi gerekir. (el-Lecnetud Daime)

24- Doğumdan kırk gün sonra kan değişmişse kadın namazı kılıp orucu tutabilir mi?: Loğusa kadında kırk günden fazla kanama devam ederse bu kan değişmesi değil, bu zamana rastlayan hayız dönemidir. Namazı ve orucu bırakır. Eğer hayız dönemi değilse gusledip namazı kılar ve orucu tutar. (el-Lecnetud Daime)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder


Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı